“STEM GEZGİNİ - 1 ŞEHİR 1 STEM” Projesi
“STEM GEZGİNİ -
1 ŞEHİR 1 STEM” Projesi
Projemiz Hakkında
Proje 5A Sınıf öğretmeni Bircan DEMİRCİ BOZKURT tarafından koordine edilmektedir.
Günümüzde pek çok ülkenin eğitim sisteminde öğrencilerin; üreten, ekonomik ve sosyal gelişmelere katkı sağlayan, 21. yüzyıl becerilerine sahip bireyler olarak yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Çağın gereklilikleri ve teknolojideki gelişmelerle birlikte düşünen, sorgulayan, araştıran ve buluş yapabilen öğrencilere olan ihtiyaç gün geçtikçe artmaktadır. Bu nedenle günümüzde öğrencilerin Fen bilimleri, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik derslerinde öğrendikleri bilgileri bir bütünün parçaları olarak görmelerini sağlayan STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi dünyada birçok ülkenin öğretim programlarına dâhil edilmektedir. STEM eğitimi; teorik bilginin uygulamaya, ürüne ve yenilikçi buluşlara dönüştürülmesini amaçlamaktadır. (STEM Raporu, Meb)
“STEM GEZGİNİ- 1 şehir 1 STEM” Projesi sene boyunca gerek ülkemizden gerek dünyadan bazı şehirleri kısaca tanıdıktan sonra bu şehirle bağlantısı olabilecek çeşitli STEM etkinlikleri sınıf içerisinde yapılacaktır. Örneğin İstanbul şehrini tanıdıktan sonra sınıfta geri dönüşüm malzemelerden köprü tasarımı yapılabilecektir. Eğer evde bir ürün geliştirilirse yapılan ürünlerin sunumu sınıfta yapılacaktır. Sınıfta yapılan ürünlerin aşamaları ise grup önünde tekrar çocuklar tarafından anlatılacaktır.
Projemizin Hedefleri
Çocukların problem çözme becerilerini, hayal güçlerini, plan yapma ve ürün tasarlama, bu ürünün sunumunu yapma becerilerini geliştirmek ve tüm bunları yaparken aileleriyle işbirliği yapmalarını sağlamak. Geri dönüşüm bilinci oluşturmak, ülkemizdeki ve dünyadaki bazı şehirleri tanımak. Bilim, teknoloji, mühendislik, matematik alanlarına ve coğrafya ilmine ilgi duymalarını sağlamak, harita okuma becerisi kazandırmak. Bir problemin birden fazla çözümü olabileceğine inanmalarını ve başkasının çözümlerine saygı duymalarını sağlamak. Çağımızın gerekliliklerine göre eğitim almalarını sağlamak.
Projemizin İlerleme Süreci
Proje STEM bilim dallarını disiplinler arası bir yaklaşımla birleştirirken Coğrafya bilimini ve illerimizin sosyal/kültürel/turistik varlıklarını tanımaya yönelik hazırlanmıştır. Ülkemizden bir ili tanıyarak o ile en yakın STEM konusunu uygulamalı olarak ele alınması üzerine kuruludur.
Proje 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılının 29 EKİM HAFTASI ile başlayıp sene sonunda bitecek şekilde planlanmıştır. Müfredata uygun bir şekilde STEM’ e uygun bir kitap sınıfta okunduktan veya bir problem durumu sınıfa sunulduktan sonra kavram ve kazanımlara sınıfta ulaşılacak ve problemin çözümüne yönelik bir ürün çocuklarla geliştirilecektir. Bu doğrultuda ailelerden bazı malzemeler istenebilir. Ürün geliştirme görevi ev etkinliği olarak verilirse sınıfa getirip sunmak için bir tarih belirlenir ve o gün geldiğinde çocuklar ürünleriyle sınıfa gelir ve arkadaşlarına neler yaptıklarını anlatır.
Uygulaması Yapılacak Bazı İllerimiz
Ankara- Led Lambalı Türk Bayrağı Etkinliği
Bursa- Togg Fabrikasının İzinde Mıknatıslı STEM Araba Etkinliği
Şanlıurfa – Şanlıurfa’lı Bilim İnsanları Deney Haftası Etkinliği
Erzurum – Kar / Buz Deneyleri Etkinliği
İstanbul – Ölçümlü STEM Kule Tasarımı Etkinliği
Çanakkale – Geri Dönüşüm STEM Köprü Etkinliği
İzmir – Asansör Etkinliği
Mardin – Maket ev etkinliği
Batman – Yakıt pompası deneyi
Projemizden Beklenen Sonuçlar
Çocukların problem çözme becerilerini, hayal güçlerini, plan yapma ve ürün tasarlama, bu ürünün sunumunu yapma becerilerini geliştirmek ve tüm bunları yaparken aileleriyle işbirliği yapmaları beklenen sonuçlar. Evde geri dönüştürülebilir ürünler kullanarak tasarladıkları sayesinde çocuklar çöp diye adlandırdığımız geri dönüştürülebilir atıklara artık çöp gözüyle bakmayacak ve ailesiyle onları bir ürüne dönüştürebilecektir. Sınıfta teknik bazı malzemelerle ilk temasını kuran çocuklar STEM bilim dallarına, haritalara ve coğrafya ilmine karşı olumlu tutum kazanacaklardır. STEM etkinliklerinde göz ardı edilen nokta bu ürünlerin sınıfta anlatılmamasıdır. Bu projede bu durum üzerinde durularak çocukların aynı zamanda topluluk karşısında konuşma, kendini-hayal gücünü-tasarladığı ürünü karşı tarafa aktarabilme ve aynı zamanda konuşanı etkin dinleme becerisinin geliştirmesi de beklenen sonuçlar arasında.